مجله آکس

با این تمرین های آسان می توانید اضطراب خود را کنترل کنید

امروزه بیشتر ما با احساس ناتوان کننده اضطراب آشنا هستیم. این احساس می تواند اشکال مختلفی داشته باشد و افراد را نه تنها از نظر روحی و روانی، بلکه از نظر جسمی نیز تحت تاثیر قرار دهد. در موارد جدی‌ تر اختلالات اضطرابی، می‌ تواند زندگی را تغییر دهد.

به زبان ساده، اضطراب ترس از ناشناخته است و اغلب با علائم جسمی مانند ضربان قلب سریع، لرزش و مشکلات گوارشی همراه است. هنگامی که به طور مداوم تجربه می شود، می تواند بر سلامت و رفاه روانی فرد تأثیر بگذارد و در نتیجه ناتوانی آنها در عملکرد عادی در زندگی روزمره باشد.

در نتیجه، برای همه ضروری است که هر زمان که نیاز است یک گام به عقب بردارند و اعصاب خود را آرام کنند.

ورزش مانند یک مبارزه طبیعی با استرس برای مغز و بدن شما است. از دیدگاه یک یوگا‌کار، تأثیر آرام‌ بخش یوگا و تمرین‌ های مشابه بر اضطراب فقط فیزیکی نیست، بلکه عمیقاً در ارتباط ذهن و بدن ریشه دارد. علاوه بر این تمری ن‌ها، آنچه نیز مهم است، پرورش یک سبک زندگی متوازن و آگاهانه است که از رفاه کلی حمایت می‌ کند.

ورزش های آرام بخش چه تاثیری بر بدن دارند؟

حتی یک پیاده‌ روی سریع به مدت 20 تا 30 دقیقه در بیشتر روزهای هفته می‌ تواند تفاوت زیادی در احساس آرامش و بدون استرس ایجاد کند. ورزش منظم برای آرام کردن ذهن می تواند به چندین روش کمک کند:

مواد شیمیایی شادی را آزاد می کند

وقتی ورزش می کنید، بدنتان اندورفین ترشح می کند. این‌ ها مانند پیام‌ رسان‌ های کوچکی عمل می‌ کنند که خلق و خوی شما را بهبود می‌ بخشند و باعث می‌ شوند احساس آرامش بیشتری داشته باشید و این عصبانیت‌ های مضطرب را از بین می‌ برند.

هورمون های استرس را کنترل می کند

ورزش به بدن شما کمک می کند تا از ترشح هورمون های استرس مانند کورتیزول جلوگیری کند. کورتیزول بیش از حد می تواند شما را مضطرب کند، اما ورزش آن را کنترل می کند.

خواب بهتر، خلق و خوی بهتر

ورزش منظم می تواند به شما کمک کند تا شب راحت بخوابید. زمانی که به خوبی استراحت می کنید، طبیعتاً استرس کمتری دارید و بهتر می توانید استرس را کنترل کنید و احتمال بروز اضطراب را کاهش می دهید.

سایر تنظیم کننده های خلق و خو

ورزش همچنین تولید انتقال دهنده های عصبی دیگر مانند سروتونین و دوپامین را افزایش می دهد که در تنظیم خلق و خو و احساس لذت و پاداش نقش دارند.

تمرین آرامش بخش که می تواند به آرام کردن اضطراب کمک کند

اضطراب اغلب به صورت فیزیکی ظاهر می شود و منجر به تنفس کم عمق و تنش عضلانی می شود.در اینجا پنج تمرین مبتنی بر اصول فیزیولوژیکی کاملاً درک شده وجود دارد که می‌ تواند به طور مؤثر با این علائم مبارزه کند و حس آرامش را تقویت کند:

تنفس عمیق

با منقبض کردن و رهاسازی عمدی گروه های عضلانی مختلف، آگاهی خود را از تنش فیزیکی مرتبط با اضطراب افزایش می دهید. این امکان آزاد سازی عمدی تنش را فراهم می کند و باعث ایجاد حالت آرامش در طول روز می شود.

تجسم هدایت شده

تجسم از قدرت تصویر سازی برای ایجاد حس آرامش استفاده می کند. با تمرکز بر یک تصویر ذهنی آرام، حواس خود را از افکار مضطرب منحرف می کنید و مناطق مغز مرتبط با آرامش را فعال می کنید. این می تواند به طور موثری فعالیت در آمیگدال را کاهش دهد، بخشی از مغز شما که یک بازیکن کلیدی در پردازش ترس و اضطراب است.

مدیتیشن اسکن بدن

این تکنیک ذهن آگاهی آگاهی از احساسات بدنی را بدون قضاوت پرورش می دهد. با متمرکز کردن سیستماتیک توجه خود بر روی قسمت های مختلف بدن، می توانید مناطق تنش یا ناراحتی را شناسایی کنید. صرفاً تصدیق این احساسات، بدون قضاوت، می تواند رهایی آنها را تسهیل کند. این تمرین حس آگاهی از لحظه حال را تقویت می کند و شما را از اضطراب های نشخوار کننده جدا می کند.

حرکت ذهنی

ترکیب فعالیت بدنی ملایم با تمرکز حواس، تمرین‌ های حرکتی ذهن‌ آمیز مانند یوگا یا تای چی، رویکردی دو جانبه برای کاهش اضطراب ارائه می‌ دهد. تمرکز بر نفس و نحوه حرکت بدن شما را در لحظه نگه می دارد و به طور موثر توجه را از افکار مضطرب منحرف می کند. علاوه بر این، جزء فعالیت بدنی باعث ترشح اندورفین ها می شود، انتقال دهنده های عصبی طبیعی که خلق و خو را افزایش می دهند و بیشتر به احساس خوب بودن کمک می کنند.

نوشته های مرتبط