مجله آکس

این قارچ کمیاب خوش طعم گران ترین قارچ جهان است !

قارچ ماتسوتاکه ژاپنی گران ترین قارچ دنیاست. با قیمت بالای 500 دلار در هر پوند، آنها با ترافل رقابت می کنند و یکی از ارزشمند ترین مواد غذایی ژاپنی به حساب می آیند.

قارچ های ماتسوتاکه یا ماتاک در شبه جزیره کره، چین و حتی در ایالات متحده رشد می کنند، اما فقط آنهایی که در ژاپن، به ویژه در اطراف منطقه کیوتو برداشت می شوند، جوایز واقعاً شگفت انگیزی را دریافت می کنند. در حالی که ماتسوتاکه وارداتی می تواند حدود 50 دلار به ازای هر پوند یا کمتر قیمت داشته باشد، قارچ ژاپنی می تواند تا ده برابر بیشتر قیمت داشته باشد.

برای کمک به خریداران ژاپنی در تشخیص ماتسوتاکه وارداتی و تولید داخل، ژاپن قانونی دارد که طبق آن قارچ‌ های وارداتی باید قبل از تجاری‌ سازی از خاک شسته شوند، در حالی که انواع داخلی آن ظاهری خشن و کثیف دارند. ماتسوتاکه ژاپنی به خاطر عطر قوی، بافت گوشتی و طعم دلپذیرش ارزشمند است.

قیمت قارچ ماتسوتاکه ژاپنی تحت تأثیر عوامل مختلفی است. اول، کمبود وجود دارد. در طول 70 سال گذشته، برداشت سالانه 95 درصد کاهش یافته است و آن را به یک غذای نادر تبدیل کرده است. این را با این واقعیت ترکیب کنید که قارچ ها فقط یک بار در سال، در ماه سپتامبر یا اکتبر برداشت می شوند، و تهدید یک کرم مهاجم که زیستگاه قارچ را از بین می برد، و شروع به درک قیمت های دیوانه کننده ای می کنید که مردم برای این قارچ ها می پردازند.

کمتر از 1000 تن ماتسوتاکه در سال یافت می شود. آنها روی درختان درختان کاج قرمز رشد می کنند و باید در طبیعت توسط افرادی که در واقع بیل زدن را می شناسند، آنها را جستجو کنند. قارچ‌ های ماتسوتاکه به دلیل رنگ قهوه‌ ای‌شان به خوبی در شاخ و برگ‌ های پاییزی ترکیب می‌ شوند، بنابراین اگر دقیقاً نمی‌ دانید کجا به دنبال آن‌ ها بگردید، می‌ توانید درست از کنار آن‌ها عبور کنید و اصلا متوجه آن‌ ها نشوید.

کشت مصنوعی ماتسوتاکه تاکنون غیرقابل دوام بوده است، زیرا آنها رابطه ای واقعی با درختان کاج قرمز دارند. آنها همچنین به تغییرات آب و هوایی بسیار حساس هستند. بیش از حد گرم و هجوم حشرات بر برداشت تأثیر می گذارد، بسیار خشک است و آنها به سادگی رشد نمی کنند. این امر بازار قارچ ماتسوتاکه را بسیار متزلزل می کند و قیمت آن به 500 دلار در هر پوند می رسد.

بدیهی است که کیفیت قارچ به عنوان یک ماده نیز یک عامل است. ماتسوتاکه ژاپنی در رستوران‌ های خوب در سر تا سر ژاپن، در سوپ‌ ها، همراه با برنج یا به سادگی روی زغال کبابی و با نمک سرو می‌ شود.

آیا ماتسوتاکه ارزش قیمت چشمگیر خود را دارد؟ پاسخ به این سوال سختی است، زیرا سلیقه امری ذهنی است، و اگر مردم مایلند برای لذت بردن از طعم یک خوراکی که به طور فزاینده‌ ای نادر است، مبلغی را بپردازند، ما چه کسی هستیم که با هم بحث کنیم؟

نوشته های مرتبط